top of page
  • Writer's pictureAlena Jáchimová

Koučování v praxi: Jak odemknout potenciál týmu


koucovani kouc pruvodce

O co v koučování jde?

Abychom mohli dělat věci jinak, potřebujeme je také jinak vidět. -- Paul Allaire

„Co je s tebou Karle? Vypadáš nějak přepadle a bez nálady,“ osloví vedoucí obchodního oddělení svého kolegu. „Ale co ti mám povídat. Dnes mě dvě hodiny šéf koučoval! Všechno je málo a pořád nějaké nové a vyšší úkoly. Samé musíš a zvládneš to…! Mám chuť se mu na všechno vykašlat…!!“


Nevím, co se dvě hodiny v kanceláři šéfa dělo s výše zmíněným Karlem, ale jedno vím jistě. O koučování určitě nešlo. To nemá nic společného s přikazováním, kritikou a hledáním chyb. I když jsou to všechno užitečné, osvědčené a mnohdy účinné nástroje každého šéfa, s koučováním mají jen pramálo společného. O co tedy v koučování jde?


Efektivní koučové jsou partnerem koučovaného v hledání způsobů a cest, které vedou k řešení nesnadné situace, před kterou právě stojí. Mnohdy jde o situaci, ve které se ocitají poprvé nebo osvědčené způsoby opakovaně nevedou k žádoucímu stavu, cíli.


Nezaměňujme kouče s mentorem. Kouč neradí, nedává instrukce a neříká „co a jak máme dělat“. Není jeho úkolem nadiktovat nejlepší řešení, které zná on. Smyslem jeho práce je chytrými a mnohdy překvapivými otázkami rozhýbat náš mozek. A následně nás.


Tedy potenciál koučovaného tak, aby si sám koučovaný našel nejefektivnější řešení. Takové řešení, které nejvíce bude vyhovovat jemu v širším kontextu, podmínkám a pravidlům uvnitř jeho společnosti. Mnohdy to nemusí být to nejlepší obecně známé řešení.


Podstatné je, že koučovaný ví, jak a je schopen, ochoten složitou situací pohnout. Udělá kroky, ke kterým se sám rozhodl, a věří, že jsou v jeho prostředí funkční.


Koučink se tedy zaměřuje maximálně na osobnost koučovaného, na jeho schopnosti, která má v sobě a možná je ani nevyužívá. Kouč je tím, který nás směruje, podporuje nenechá uvíznout v bludném kruhu myšlenek, úvah. Vede nás ke konkrétním krokům, které bychom bez jeho nadhledu neobjevili.


Jak tedy pracuje kouč?

Překážky v nás vybudují vlohy, které by v nás za příznivých podmínek zůstaly dřímat. -- Horatius

Představte si běžnou situaci: „Do Vašeho oddělení IT přijde nový člověk, specialista. Dlouho jste usiloval/a o doplnění stavu o někoho dalšího. Po dlouhých jednáních s nadřízeným se to povedlo. Do oddělení přichází nováček. Vypadá, že by se mohl rychle učit. Jste si vědom toho, že práce se stále hromadí a je nutné ho co nejdříve zapracovat. Ovšem stávající pracovník, který se dozví o tom, kdo přicházejí, k němu zaujmou negativní stanovisko. Situace se zhorší jeho příchodem. Nováček je přehlížen, mnohé z toho, co dělá je ostatními špatně hodnoceno, jeho otázky a postřehy bývají ironizovány. Uvědomujete si, že je nutné situaci řešit, brzdí to práci všech. Ale jak nejlépe to vyřešit?“


Mentor, zkušený manažer, odborník


vám nadiktuje osvědčený postup, který uplatnil on sám. A když vám zafunguje, je to nejsnazší řešení. A když ne? Neumíte ho dobře použít. Dost možná, že jste i jiná osobnost.

Kouč toto nedělá. Dává otázky, abychom se na situaci mohli podívat s odstupem, z různých úhlů pohledu, abychom si ujasnili „co vlastně chceme řešit“:

  • Půjde o to, jak řešit zapojení nováčka do práce nebo do týmu?

  • Chceme si poradit s negativním přemýšlením a obavami stávajících pracovníků?

  • Jde nám o to mírnit negativní vliv jedné silné osobnosti v oddělení?

  • Čím tedy začneme?

  • Jaké máme možnosti?


Kouč nám pomůže zformulovat cíle

a stav v oddělení, kterého chceme dosáhnout.


Kouč nebude pátrat po tom, „jak je možné, že jsme se do takovéto situace dostali“. Není jeho úkolem hledat chyby a analyzovat příčiny. Zaměřuje naši pozornost z toho „co se nám nelíbí, co je problém“ na to, jak to má vypadat „až to problémem přestane být“. Směřuje naše přemýšlení k budoucnosti a k tomu, co žídoucí stav můžeme udělat už dnes my sami. Co je v našem vlivu?


Dobrý kouč nás učí objevovat různé možnosti řešení, nespokojí se s prvním nápadem.Pokud se rozhodneme například působit na „negativního člena týmu, tak aby neodváděl druhé od práce a povinností a nedělal dusno“. Neřekne nám „pozvi si ho na kobereček a prober to s ním“ ani „zaměstnej ho úkoly mimo kancelář“, ale hledá s námi všechny způsoby, které by situaci mohly posunout o krok dál, zlepšit. Může se nás zeptat například: „Jaké známé a osvědčené způsoby lze uplatnit, abychom zmírnili jeho návyk, dosáhli jiného chování?“ Možná položí i otázku: „Co by nám on sám doporučil udělat, aby to mělo účinek?“ či nás vyzve přemýšlet o nápadech ostatních pracovníků v oddělení. Seznam možných řešení, který společně s koučem vytvoříme během několika minut, je skvělým „tahákem“ pro jakoukoliv další podobnou situaci.


V tomto okamžiku už stačí udělat rozhodnutí. „Které z těchto řešení nejrychleji posune situaci k cíli?“ Které v daném okamžiku považujeme za krok v před? Hodnotíme, které podle nás (našich zkušeností a schopností, podle podmínek, ve kterých pracujeme atd.) nám přinese posun. Kombinujeme. A pak plánujeme, jaké okamžité kroky my sami uděláme pro vyřešení situace, dosažení žádoucího stavu. A tady někdy práce kouče může končit.


Většinou je to však začátek dlouhodobější efektivní spolupráce. Každý z nás máme pár návyků, které nám zabraňují dobrý plán zrealizovat. Brzdí nás v dosahování toho, čeho dosáhnout chceme a zatím na to nemáme osvědčené strategie. Pochybujeme. Obáváme se,

  • když zasáhneme do rozhádaného týmu zvenčí, zda se stav ještě nezhorší,

  • zda nepřijdeme o svoji autoritu a respekt, když se nám hned nepovede situaci vyřešit,

  • zda nám výkonný, ale konfliktní člověk neodejde,

  • či co si o našem postupu bude myslet nadřízený aj…


Pak s koučem začínáme pracovat na posilování schopností, které nás posunou ve zvládání těchto pochybností a naučí nás minimalizovat nežádoucí rizika vzhledem v situaci, ve které jsme. Hledáme svoji odvahu a silné stránky, pracujeme se spícím potenciálem, objevujeme nové zdroje energie..


Už s předchozích odstavů je jasné, že koučování není efektivní pro každého. Šéf, který nechce nic řešit a drží se zásady, že „vedoucím se lidé rodí“ a nováček se „má naučit plavat sám“ se tímto způsobem bude jen obtížně rozvíjet. Stálo by to oba jen čas a energii. Ovšem jste-li samostatný, schopný člověk, který má zájem uspět v roli manažera, podnikatele, tvůrce v silně se měnícím prostředí, pak je to cesta jak se rozvíjet a budovat svoji sebejistotu, sebehodnotu a být efektivní v této roli.


 

Pokud vás článek zaujal a chcete se stát koučem, ať už jako manažer nebo profesionální kouč, podívejte se na stránky našeho koučovacího výcviku na powercoaching.cz. Zde se dozvíte více o tom, jak se naučit klást ty správné otázky, které vedou k posunu a růstu, a jak získat nástroje pro podporu ostatních na jejich vlastní cestě.



11 views0 comments

Comments


bottom of page